Sinds mei is er al een toename van 56% in de verkoop van elektrische voertuigen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze trend heeft doorgezet en dit heeft geresulteerd in een recordaantal orders en registraties van de Renault ZOE in juni.

Ook in Nederland kent de nieuwe Renault ZOE een toename van 60% in orders, met name door de huidige € 4.000,- overheidssubsidie en de € 4.000,- extra Renault Subsidie. Voor degene die in de periode tot 31 augustus 2020 een order plaatsen, is de Renault ZOE leverbaar vanaf € 29.590,- exclusief overheidssubsidie en inclusief batterijverkoop. Om nog te kunnen profiteren van de overheidssubsidie is echter wel haast geboden. Er is namelijk al € 4.4 miljoen van de beschikbare € 10 miljoen aangevraagd.

Met 11.158 orders werden in Europa in één maand nooit eerder zo veel exemplaren van de ZOE besteld. In Frankrijk nam het aantal orders met 355% toe ten opzichte van juni 2019 en in Duitsland met 117%. Dankzij dit succes en de aanstaande marktintroductie van de nieuwe CLIO E-TECH Hybrid, CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid en MÉGANE E-TECH Plug-in Hybrid, waarin alle expertise op het gebied van 100% elektrische aandrijving is toegepast, ligt Renault op koers om de doelstelling van de CAFE-norm te halen.

Subsidiebudget 2020

In Nederland is in 2020 budget beschikbaar voor 2.500 nieuwe en 3.600 gebruikte elektrische voertuigen. Een aanvraag die in 2020 niet binnen het budget past, schuift door naar 2021 en wordt gehonoreerd als deze past in het budget van 2021. Private lease en gekochte EV's uit 2020 kunnen, met terugwerkende kracht, dus nog steeds in aanmerking komen.

UPDATE: Belangrijke wijziging m.b.t. subsidie bij koop of Private Lease

Het jaarbudget 2020 voor de subsidie op nieuwe elektrische auto’s is overtekend. Tot dusver werden alle subsidieaanvragen voor nieuwe auto’s doorgeschoven naar 2021. Op 30 oktober wordt de regeling aangepast. Lees hier alle details m.b.t. de wijzigingen.