Wat is Bi-Fuel?

Bi-Fuel is een techniek die ervoor zorgt dat een auto op twee soorten brandstof kan rijden. De auto start aanvankelijk op benzine en schakelt dan automatisch over op LPG. Het pluspunt hiervan is dat u hierbij de voordelen heeft van beide soorten brandstoffen. Het rijden op LPG kan u op een volle tank al snel tientallen euro's besparen. Daarnaast beïnvloed het rijden van een Bi-Fuel Renault niet de prestaties van de motor. 

De voordelen van Bi-Fuel op een rij

  • Veel lagere brandstofkosten
  • Groener voor het milieu
  • LPG is minder belastend voor de motor
  • De voordelen van beide brandstoffen
  • Al na 5.000 KM per jaar goedkoper rijden
  • Dezelfde bagageruimte als bij benzine-uitvoering
  • Bi-Fuel uitvoeringen van Renault en Dacia hebben een lagere aanschafprijs

Tijdelijk 5 jaar garantie op een nieuwe Renault Bi-Fuel model

Dat betekent 5 jaar lang geen onverwachte garantiekosten en daardoor 5 jaar lang maximale zekerheid. Op de nieuwe Bi-Fuel modellen CLIO en CAPTUR krijgt u nu 3 jaar extra garantie. Zo worden de garantiewerkzaamheden altijd uitgevoerd door ervaren Renault-technici en bij herstel gebruiken zij alleen echte Renault-onderdelen. Koopt u tussen 1 september 2020 en 4 januari 2021 een nieuwe Renault CLIO of CAPTUR? Dan profiteert u van éxtra zekerheid. En daarnaast ontvangt u kosteloos Renault Route Service in (bijna) geheel Europa. Kortom, een zorgeloos cadeau van Renault!

De Renault CAPTUR op Bi-Fuel

De nieuwe Renault CAPTUR zal naast de keuze uit vier verschillende benzinemotoren ook beschikken over een Bi-Fuel uitvoering.
De TCe 100 motor is ook beschikbaar in Bi-Fuel. Deze handgeschakelde SUV heeft een accelaratie van 0 - 100 km/u in 13.3 seconde. Daarnaast zorgtde Bi-Fuel motor voor een uitzonderlijke lage CO2-uitstoot van maar liefst 107 g/km. De CAPTUR TCe 100 Bi-Fuel is naast de uitvoeringen Zen en Intens ook beschikbaar in Life uitvoering. Met een prijs vanaf € 21.090,- is dit de voordeligste CAPTUR in het aanbod. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer Active Emergency Braking, Lane Keep Assist en Safe Distance Warning, Led Pure Vision koplampen, lichsensor en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels.

Voorraad nieuwe CAPTUR Bi-Fuel

De Renault CLIO op Bi-Fuel

Ook de nieuwe Renault CLIO is verkrijgbaar in de Bi-Fuel. De TCe 100 Bi-Fuel CLIO is verkrijgbaar in de Zen en Intens uitvoering. Dit model accelereert in slechts 11,8 seconde van 0 - 100 en heeft een uitzonderlijk lage CO2-uitstoot van slechts 93 g/km. De prijzen voor de Renault CLIO TCe 100 Bi-Fuel beginnen bij € 18.590,- voor de uitvoering Zen. Deze is standaard uitgerust met onder meer airconditioning, LED Pure Vision koplampen, 16-inch designwielen en een reeks geavanceerde rijhulpsystemen.

Voorraad nieuwe CLIO Bi-Fuel

Dacia op Bi-Fuel

Dacia heeft diverse modellen die verkrijgbaar zijn met een Bi-Fuel motor. Deze modellen zijn de Duster, Sandero, Logan MCV en de Logan MCV Serie Limitée 15th Anniversary. Meer informatie over de Dacia Bi-Fuel modellen leest u hier.

Voorraad Dacia Bi-Fuel

Meer dan € 200,- voordeel met Bi-Fuel

Een rekenvoorbeeld

In dit voorbeeld wordt er een vergelijking gemaakt tussen het rijden van Renault CLIO benzine en Bi-Fuel. U bespaart € 208,95 per jaar.

Persoon A rijdt een Clio TCe 100 benzine.

  • Rijdt 15.000 kilomter per jaar
  • Verbruikt 1 liter benzine op 23,3 km
  • 15.000 km / 23,3 km = 643 liter benzine in een jaar
  • Een liter benzine kost gemiddeld € 1,75 (op 04-03-2020)
  • 643 liter benzine x € 1,75 = € 1125,25 aan benzine per jaar
  • Wegenbelasting is € 620,- per jaar

Totale kosten: € 1745,25 per jaar

Persoon B rijdt een Clio TCe 100 Bi-Fuel.

  • Rijdt 15.000 kilomter per jaar
  • Verbruikt 1 liter LPG op 18,5 km
  • 15.000 km / 18,5 km = 810 liter LPG in een jaar
  • Een liter LPG kost gemiddeld € 0,83 (op 04-03-2020)
  • 810 liter LPG x € 0,83 = € 672,30 aan LPG per jaar
  • Wegenbelasting is € 864,- per jaar

Totale kosten: € 1536,30 per jaar

Bereken uw voordeel

Een schoner milieu met Bi-Fuel

Voor het milieu is Bi-Fuel een uitstekende optie. Dit komt omdat de uitstoot van CO2 met LPG tot wel 21% minder is en 81% minder fijnstof produceert in vergelijking met benzinevoertuigen. Daarnaast is het gebruik van LPG minder belastend voor de motor, wat de levensduur van de auto aanzienlijk kan verlengen. Al met al is het kiezen voor Bi-Fuel een verantwoorde keuze als het gaat om millieuvriendelijkheid. Daarnaast raakt het gebruik van groene vervoersopties steeds meer ingeburgerd onder de consument en gestimuleerd door de overheid. Dus ook met het oog op de toekomst is het rijden op Bi-Fuel een goede keuze.

Veelgestelde vragen over Bi-Fuel

Feiten en fabels

Er zijn veel geruchten over het rijden op LPG wat het ingewikkeld kan maken om een onderscheid tussen de feiten en fabels te maken. Daarom hebben wij voor u de meest gestelde vragen op een rij gezet. 

Zijn er wel genoeg plekken om LPG te tanken?

Ja, er zijn in Nederland circa 1200 tankstations die de mogelijkheid bieden om LPG te tanken. Klik hier voor een kaart met alle LPG tankstations.

Blijft er genoeg kofferbakruimte over met een LPG-installatie?

Ja, in een Bi-Fuel Renault blijft kofferbakruimte over met een LPG-installatie. De tank wordt geplaatst op de plek van het reservewiel waardoor deze mogelijkheid vervalt.

Is het rijden in een Bi-Fuel beter voor het milieu?

Ja, het rijden met LPG als brandstof zorgt voor minder CO2-, fijnstof- en NOx-uitstoot; tot wel 21% minder CO2 en 81% minder fijnstof dan benzinevoertuigen. En tot wel 74% minder NOx uitstoot dan dieselvoertuigen. 

Is het tanken in Bi-Fuel moeilijk?

Nee, de handeling is iets anders dan met het tanken van diesel en bezine, maar na een eerste keer tanken is dit helder.

Is het rijden op LPG gevaarlijk?

Nee, dit is niet gevaarlijker dan rijden in een auto op diesel of benzine. Misschien zelfs veiliger. Een voertuig op LPG voldoet aan allerlei strenge veiligheidseisen. De tank en diverse andere onderdelen ondergaan een test met waaronder hoge druk. Dankzij meerdere veiligheidsmechanismen is het onploffingsgevaar vrijwel nihil. Daarnaast is deze tank dermate sterk dat deze bij auto-ongelukken vrijwel nooit scheurt. 

Is het rijden in een Bi-Fuel geschikt voor het rijden van veel kilometers?

LPG is juist geschikt voor het maken van veel kilometers per jaar. Doordat LPG ongeveer een euro per liter goedkoper is dan benzine kunt u veel geld besparen. Wel verbruikt de auto meer brandstop per kilometer op LPG (15-20%), maar dit weegt niet op tegen de veel lagere brandstofprijs.