Met een Renault ZOE op vakantie naar Frankrijk? Het kan echt. Onderstaand reisverslag is geschreven door Hans Marskamp, de trotse eigenaar van een Renault ZOE.

De reis

Ja, ik weet het, de ANWB zegt: begin er niet aan, maar het leek ons wel een mooie uitdaging nu juist wel met een volledig elektrische auto op vakantie naar Frankrijk te gaan. Onze bestemming lag 80 km ten zuidwesten van Limoges, een afstand van ruim 1.000 km gemeten vanaf Assen.

De voorbereiding

De voorpret begon al ruim voor de vakantie, want: Wat komt er allemaal bij kijken om deze afstand elektrisch te overbruggen? Aan de laadpas van GreenFlux , die in heel Nederland werkt, heb je niet veel in België en Frankrijk. Via een internetforum van elektrische rijders werden we goed op weg geholpen. Zorg voor een aantal laadpassen zodat je niet snel met lege handen staat. In de praktijk hebben wij vooral gebruik gemaakt van Chargemap en daarnaast van KiWhi, NewMotion en Plugsurfing. De aanschaf van de pasjes gaat heel gemakkelijk: online, soms gratis, soms € 5,-- of € 10,-- euro. Na ontvangst koppelen aan je creditcard en activeren.

Laden

Omdat er in de directe omgeving van ons vakantieadres (gite) geen publieke laadpaal aanwezig was, besloten we een laadkabel aan te schaffen die gewoon in een 220 V stopcontact kan. We vonden er een waarbij de laadstroom geregeld kan worden van 8 tot 16 Amp zodat je overbelasting makkelijk kunt voorkomen. Het reizen vergt wel wat meer planning. We hebben met diverse app’s van de aanbieders van laadpalen een route bepaald met ongeveer om de 200 km een laadpunt van 22 kWh (de maximum laadsnelheid van onze Renault ZOE). We hebben de grote wegen gemeden op de heenreis en zijn dus 'binnendoor' gegaan over de N-wegen. Dat heeft als voordeel dat je veel van de omgeving ziet en in de dorpjes en steden kunt laden en dus vertier aanwezig is als de auto aan de laadpaal staat. Nadeel is dat je gemiddelde snelheid niet ver boven 60 km/uur ligt.

De Reis

We reizen in twee dagen, met halverwege een overnachting in een hotel. Vrijdagochtend om 6.00 uur ging de wekker en om 7.00 uur reden we weg vanuit Loon. Bagage op de achterbank en de twee honden in de kofferruimte. Het eerste stuk tot bij Breda reden via de snelweg. Gewoontegetrouw inmiddels rijden we daar net iets onder de 100 km/uur omdat de ervaring leert dat je dan het verst komt op een lading en het in de tijd maar weinig scheelt. Bij parkeerplaats "De Geffense Barierre" aan de laadpaal van FastNed. Ook wel toe aan een kop koffie en een korte wandeling met de honden.

Les Hollandais avec le Zoe

Na een uur weer verder, nu van de snelweg af richting Tienen in België. Je ziet dan een heel ander deel en veel meer van België dan via de voorheen gebruikelijke route Antwerpen-Lille. Na wat zoeken in Tienen de laadpaal gevonden en ingeplugd. Mooi weer dus weer aan de wandel. Sightseeing Tienen. Via de app af en toe checken hoever de auto er mee is. Supergemakkelijk! Bij de supermarkt een spel kaarten gekocht en op het terras een kaartje leggen met een kop koffie.

De volgende etappe leidt ons naar Hirson in Frankrijk. De navigatie ingesteld op vermijden van snel- en tolwegen dus die brengt ons binnendoor prima op de juiste plek. De laadpaal staat midden in het centrum en Hirson blijkt een leuk historisch stadje waar het toevallig ook net markt is. Dus met de honden een rondje over de markt. Daarna terras, koffie, kaartje, een drankje en weer naar de auto. We toeren verder door het mooie Frankrijk nu naar Buire. Volgens de planning zou er bij de Lidl in Buire een laadpaal staan waar je gratis kunt laden. Dat past ons Hollanders natuurlijk wel. Daar aangekomen, krijgen we de laadpaal niet aan de praat en lezen we overigens dat het laden beperkt is tot maximaal een half uur. In Frankrijk betaal je het laden per tijdseenheid in plaats van per kWh zoals in Nederland. Maar wat nu ? Batterij met nog ongeveer 90 km actieradius …. Schuin tegenover zit ook een supermarkt. Daar eens kijken ? En yes !! Daar staat ook een publieke laadpaal van 22 kWh. Maar hebben we het juiste laadpasje hiervoor ? Chargemap ? Nee, Plugsurfing ? Nee. NewMotion ? Nee. KiWhi : Ja !! We laden weer. De Hypermarché maar even in, wandeling met de honden en snelle hap bij de McDonalds die daar ook in de buurt zit.. Na een dik uur rijden we weer.

Dan de laatste etappe voor die dag naar Sezanne, waar we onze overnachting hebben geboekt. De navigatie stuurt ons dwars door Reims. Niet ideaal, maar ach je ziet nog eens wat zo…. Via de mail werd bij het boeken van het hotel aangegeven dat we met onze laadkabel op 220 V konden laden. Rond 20.30 uur komen we aan bij het hotel, midden in het stadje. De man aan de balie kijkt moeilijk als we over laden beginnen, maar dan komt net de baas binnen: "Les Hollandais avec le Zoe ? A bien sur… " Hij gaat het voor ons regelen zegt 'ie. Wij checken in en brengen de honden en spullen vast naar onze kamer. De baas vraagt me de auto naar de achterzijde van het hotel te rijden. Daar zit de toegang tot een garage, een pijpenla, waar een bestelbus en vrachtwagen voor de markt in staan. Die worden naar buiten gemanoeuvreerd en ik mag de Renault ZOE helemaal naar voren rijden, waarna de vrachtwagen en bestelbus weer aansluiten. Maar verzekert de hotelier me: die zijn morgenvroeg om 6.00 uur weer weg. Gelukkig heb ik een deugdelijk verlengsnoer mee van 10 m want het stopcontact zit op enige afstand. Nou ja stopcontact…. Ik mag de stekker in een kabelhaspel doen waarop ook de koelvitrine van de markwagen draait. Gaat dat wel goed ? vraag ik op mijn beste Frans. Volgens de hotelier pas de problem. Ik stel de kabel voor de zekerheid maar in op 10 Amp. 's Avonds voor we gingen slapen nog maar even aan de kabels gevoeld: licht warm, niet verontrustend heet.

1st column

De volgende dag na een ontbijt om 8.30 uur verder. De batterij bleek in de nacht toch weer voor 85% te zijn opgeladen. Vervolgens naar Aubigny sur Nere , waar we zonder problemen de laadpaal vinden en kunnen laden. Dorpje bekeken, wandeling met de honden en verder naar Chateaumeillant, waar dit tafereel zich herhaalt. De laatste etappe is naar Sussac waar het vakantiehuisje staat. Gebeld met de eigenaresse en zij wacht ons op bij het kerkplein en loodst ons vervolgens naar de gite. Tijdens het verblijf hebben we de auto telkens kunnen laden met de 220 V kabel. Uitgaande van 10 Amp en 220 V laadden we 2,2 kW/uur. Ik heb de tijd dat de auto laadde steeds bijgehouden en zodoende de geladen kWh ‘ s bijgehouden. In de twee weken dat we daar waren hebben we in totaal 150 kWh geladen en verrekend met de verhuurster voor 20 cent per kWh. Voor € 30,-- twee weken rond toeren in de omgeving daar; dat kon wel gekker.

2nd column

De twee weken waren vlot om helaas, prachtig weer, veel gezien. Terug hadden we besloten om toch de tolwegen en snelwegen te pakken omdat we dachten dat dit sneller zou gaan en te zien of het uitmaakte in reistijd. Nou dat deed het ook. Gemiddeld 90 km/uur schiet toch harder op dan gemiddeld 60 km/uur. Langs de Franse snelwegen en bij de tankstations blijken voldoende laadpalen te staan. En na drie keer laden, files op de rondweg bij Parijs en een aantal kaartspelletjes later, kwamen we zaterdagsavond rond 20.30 uur aan bij het Ibishotel in Lille dat we onderweg hadden geboekt. De batterij was op 40 km na leeg. Het hotel viel niet bepaald mee, maar voor één nacht: vooruit maar. We hadden gehoopt daar s nachts te kunnen laden maar dat lukte niet. Dus ‘s morgens om 8 uur weg met een bijna lege accu. Bij een Supermarché in Lille bleek een laadpaal te staan volgens de app van Chargemap. Deze opgezocht.

3rd column

De supermarkt ging echter pas om 9.00 uur open maar gelukkig stond er een dienstingang open zodat we toch het verder afgesloten parkeerterrein op konden rijden en konden laden. De gebruikelijke wandeling en vervolgens in de auto kunnen meemaken hoe een supermarkt in Frankrijk op een zondagmorgen tot leven komt: personeel arriveert, kranten worden afgeleverd. Toen de winkel om 9.00 uur open gingen hebben wij ook nog maar even geshopt en rond 9.45 uur was de batterij weer 90% opgeladen, dus verder ! Au revoir Frankrijk, welkom in België.

We konden in één keer de afstand overbruggen naar Hazeldonk, net over de Nederlandse grens. Daar is een FastNed punt. Kaartje leggen, balletje trappen en dan de laatste etappe naar Loon. Rustig rijden en dus in één keer bereikbaar. Zondagmiddag rond 15.30 uur waren we weer thuis. 2.852 km op de teller. Met de elektrische auto naar Frankrijk? Het kan wel!!!