Goedkoop en zuinig rijden met Bi-Fuel

Wat is Bi-Fuel?

Bi-Fuel is een techniek die ervoor zorgt dat een auto op twee soorten brandstof kan rijden. De auto start aanvankelijk op benzine en schakelt dan automatisch over op LPG. Het pluspunt hiervan is dat u hierbij de voordelen heeft van beide soorten brandstoffen. Het rijden op LPG kan u op een volle tank al snel tientallen euro's besparen. Daarnaast beïnvloed het rijden van een Bi-Fuel Renault niet de prestaties van de motor. 

De voordelen van Bi-Fuel op een rij

  • Veel lagere brandstofkosten
  • Groener voor het milieu
  • LPG is minder belastend voor de motor
  • De voordelen van beide brandstoffen
  • Al na 5.000 KM per jaar goedkoper rijden
  • Dezelfde bagageruimte als bij een benzine-uitvoering
  • Bi-Fuel uitvoeringen van Dacia hebben een lagere aanschafprijs

De Dacia Duster op Bi-Fuel

De populaire Dacia Duster is nu verkrijgbaar in Bi-Fuel uitvoering. Met deze schone SUV heeft u zowel plezier op de weg als bij de pomp!

De Dacia Sandero op Bi-Fuel

De Dacia Sandero is een moderne hatchback die ideaal is voor stadsgebruik. Doordat de Sandero enkel hoeft te start op benzine draagt u met de Dacia Sandero bij aan een schonere stad!

De Dacia Logan MCV op Bi-Fuel

De Logan MCV biedt 5 volwaardige zitplaatsen wat de ideale ruimte biedt voor een goede genzinswagen. Praktisch en ruim zijn de juiste woorden voor deze station. Ook de Dacia Logan MCV is nu verkrijgbaar in Bi-Fuel wat de mogelijkheid biedt tot vele goedkope kilometers op een schone brandstof!

Met Bi-Fuel al voordeel vanaf 5.000 kilometer

Het rijden in een Dacia kan al snel voordelig worden. Doordat de auto met een LPG-installatie iets zwaarder is betaald u meer in de wegenbelasting, maar de kosten hiervoor heeft u er na 5.000 kilometer al uit. Dit betekent dat u bij elke kilometer hierna u goedkoper rijdt dan met benzine. Dit voordeel komt doordat LPG bijna een euro goedkoper is bij de pomp, wat rijden in Bi-Fuel dus erg voordelig maakt.

Bi-Fuel is schoner voor het milieu

Voor het milieu is Bi-Fuel een uitstekende optie. Dit komt omdat de uitsoot van CO2 met LPG tot wel 21% minder is en 81% minder fijnstof produceert in vergelijking met benzinevoertuigen. Daarnaast is het gebruik van LPG minder belastend voor de motor, wat de levensduur van de auto aanzienlijk kan verlengen. Al met al is het kiezen voor Bi-Fuel een verantwoorde keuze als het gaat om milieuvriendelijkheid. Daarnaast raakt het gebruik van groene vervoersopties steeds meer ingeburgerd onder de consument en gestimuleerd door de overheid. Dus ook met het oog op de toekomst is het rijden op Bi-Fuel een goede keuze. 

Veelgestelde vragen over Bi-Fuel

Feiten en fabels

Er zijn veel geruchten over het rijden op LPG wat het ingewikkeld kan maken om een onderscheid tussen de feiten en fabels te maken. Daarom hebben wij voor u de meest gestelde vragen op een rij gezet. 

Zijn er wel genoeg plekken om LPG te tanken?

Ja, er zijn in Nederland circa 1200 tankstations die de mogelijkheid bieden om LPG te tanken. Klik hier voor een kaart met alle LPG tankstations.

Blijft er genoeg kofferbakruimte over met een LPG-installatie?

Ja, in een Bi-Fuel Renault blijft kofferbakruimte over met een LPG-installatie. De tank wordt geplaatst op de plek van het reservewiel waardoor deze mogelijkheid vervalt.

Is het rijden in een Bi-Fuel beter voor het milieu?

Ja, het rijden met LPG als brandstof zorgt voor minder CO2-, fijnstof- en NOx-uitstoot; tot wel 21% minder CO2 en 81% minder fijnstof dan benzinevoertuigen. En tot wel 74% minder NOx uitstoot dan dieselvoertuigen. 

Is het tanken in Bi-Fuel moeilijk?

Nee, de handeling is iets anders dan met het tanken van diesel en bezine, maar na een eerste keer tanken is dit helder.

Is het rijden op LPG gevaarlijk?

Nee, dit is niet gevaarlijker dan rijden in een auto op diesel of benzine. Misschien zelfs veiliger. Een voertuig op LPG voldoet aan allerlei strenge veiligheidseisen. De tank en diverse andere onderdelen ondergaan een test met waaronder hoge druk. Dankzij meerdere veiligheidsmechanismen is het onploffingsgevaar vrijwel nihil. Daarnaast is deze tank dermate sterk dat deze bij auto-ongelukken vrijwel nooit scheurt. 

Is het rijden in een Bi-Fuel geschikt voor het rijden van veel kilometers?

LPG is juist geschikt voor het maken van veel kilometers per jaar. Doordat LPG ongeveer een euro per liter goedkoper is dan benzine kunt u veel geld besparen. Wel verbruikt de auto meer brandstop per kilometer op LPG (15-20%), maar dit weegt niet op tegen de veel lagere brandstofprijs.